• Zo kom je na de vakantie weer in je sportroutine

Zo kom je na de vakantie weer in je sportroutine

Vakantie. Voor veel mensen betekent dit een tandje terug. Minder sporten en wat ongezonder eten. We laten de teugels iets meer vieren of misschien wel helemaal los. Je sportoutfit had je misschien nog wel netjes ingepakt, maar daar bleef het dan ook bij. Hoe goed je voornemens ook waren, het daadwerkelijk tot uitvoering brengen… Vrij lastig wanneer je op vakantiemodus staat.
 

Tijdens de vakantie is het geoorloofd om je even te ontdoen van structuur en ritme. Even doen waar je zin in hebt. Maar dan is de vakantie voorbij en moet je weer aan de bak. Hoe kom je na de vakantie weer zo snel mogelijk in je sportroutine? De volgende tips gaan jou hierbij helpen.

 

Start direct
Ben je terug van vakantie? Pak het sporten zo snel mogelijk weer op. Stel het niet uit tot volgende week. De week erop heb je wel weer een ander excuus. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt om weer te beginnen. Je ziet er steeds meer tegenop. Cliché, maar zo waar. Van uitstel komt afstel.

 

Sport in de ochtend
Probeer je training zo vroeg mogelijk op de dag te plannen. Je hebt je beweging direct gehad en zo hoef je hier niet de hele dag tegenop te zitten. Ben jij een vroege vogel en is opstaan voor jou geen probleem? Dan is sporten voor je werk een echte aanrader. Stap je bed uit en begin de dag met een heerlijke run van zo’n 30 minuten of pak een Early Bird Bootcamp mee. Het klinkt misschien heel pittig om voor je werk te gaan sporten, maar geloof ons, het is heerlijk. Omdat je toch een klein beetje vermoeid bent, begin je je dag een stuk relaxter.

 

Sport met regelmaat
Misschien denk je, ik begin weer rustig met sporten. Prima, maar bouw het op qua intensiteit en niet zo zeer het aantal. Wanneer je in de eerste weken na de vakantie begint met één keer per week sporten, kom je niet lekker in je routine. Het is lastig om na een aantal weken je trainingen op te krikken naar twee of drie keer per week. Wanneer je vaker gaat, ben je trouwer aan jezelf zal je merken. Na een aantal weken zit je zo weer in die heerlijke flow. En vanaf dan vind je het zelfs erg om een training over te slaan.

 

Stel sportdoelen
Wanneer je met een doel aan de slag gaat is het veel gemakkelijker om weer in je routine te komen. Je werkt ergens naartoe en weet waarvoor je bezig bent. Je doel hoeft niet groot te zijn. Waarschijnlijk werkt een klein doel, wat redelijk snel en gemakkelijk te realiseren valt beter om weer in die sportvibe te komen. Zit je eenmaal weer in de flow, dan kun je werken aan een groter doel.


Eet gezond
Pak naast het sporten ook je gezonde eetpatroon weer op. Wanneer je gezond eet, heb je meer energie en voel je je fitter. Hierdoor wordt sporten automatisch makkelijker.
 

Schrijf je in voor een training
Bereid jezelf mentaal voor op het sporten. Plan bijvoorbeeld tijdens de laatste dagen van je vakantie vast een aantal lessen in om aan deel te nemen. Je leeft op deze manier toe naar het moment dat je weer gaat sporten, waardoor het gemakkelijker zal zijn om te gaan. Daarnaast plan je andere afspraken om het sporten heen en ben je minder geneigd om iets te plannen tijdens het sportuurtje. Oftewel, je tijdig inschrijven is een goede stok achter de deur.

  • Toegevoegd op : 27-08-2019

Reageer

Login of registreer om een reactie achter te laten.

Reacties (0)