• Zo blijf je fit in de winter

Zo blijf je fit in de winter

Je kent het wel; je start vol goede moed, maar na enkele weken komt de sleur er weer in. Je had jezelf nog zo voorgenomen om vol te houden, maar helaas liggen andere verplichtingen of je hebt op dat moment leukere activiteiten te doen. Het is lastig om je sportroutine vol te houden en wanneer het buiten koud is, is de verleiding om op de bank te ploffen groot. Zonde! Dit is namelijk hét moment om progressie te boeken. Door nu goed te trainen ben je in de zomer fit en zit je lekker in je vel. Allemaal leuk en aardig, maar hoe zorg jij ervoor dat je daadwerkelijk in actie komt en de bank inruilt voor training in de buitenlucht? Hoe blijf je fit in de winter en motiveer jij jezelf?

1. Sporten maakt gelukkig

De dagen worden korter en het zonnige weer maakt plaats voor koude en natte dagen. Helaas hebben deze dingen een negatieve invloed op ons humeur. We zitten minder lekker in ons vel en dat willen we natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Sporten kan helpen, want door actief te bewegen maakt je lichaam endorfine aan, een stofje dat je een gelukkig en fijn gevoel geeft.

2. Een frisse neus houdt je fit

Over het algemeen zit je de meeste uren van de dag binnen en in de herfst en winter zelfs wat meer. De thermostaat staat plus twintig en je hebt je T-shirtje ingeruild voor een dikke trui. Je doet er alles aan om warm te blijven, maar je zult ook merken dat deze warmte je wat suffig en moe maakt. Zorg er dus voor dat je wat extra vaker een frisse neus haalt en wat actiefs gaat doen in de buitenlucht. Dit houdt je fris en fit. We snappen dat regen, wind en kou obstakels zijn, maar denk aan het moment dat je aan het bootcampen bent, want dan zijn weersomstandigheden juist heerlijk. En niet te vergeten een warme douche of een warm bad voelt toch als een heuse beloning na zo’n frisse workout…

3. Train samen met een sportbuddy

Dit werkt, echt waar! Er zijn altijd dagen waarop je geen zin hebt om te trainen; je bent moe, er komt een leuk programma op tv of je hebt morgen een belangrijke afspraak en moet nog wat voorbereiden. Er zijn genoeg redenen te bedenken om je sportuurtje over te slaan. Sport je alleen, dan is het besluit om je trainingsuurtje te skippen snel gemaakt. Sport je daar en tegen samen met een vriend of vriendin, dan zeg je niet zo snel af. Het voelt minder geoorloofd om niet te gaan en voelt je al snel schuldig. Daarnaast kan het toch niet zo zijn dat je sportbuddy straks fitter is dan jij?!

4. Stel een doel voor jezelf met tussenstapjes

Je wilt graag progressie zien, want daar train je immers voor. Nu kan je zonder plan gaan sporten. Makkelijker is het wanneer je doelen voor jezelf stelt. Je kunt jezelf beter motiveren op de dagen dat je geen zin hebt. Maak realistische doelen en plan ze niet te ver vooruit. Is jouw streven om volgend jaar vijf kilo kwijt te zijn? Prima, maar zorg ervoor dat je dit einddoel aan de hand van tussenstapjes bereikt.

5. Zorg voor structuur

Structuur geeft je een goede houvast en juist tijdens de winter kan je dit goed gebruiken. Op donkere en koude dagen ben je nou eenmaal sneller geneigd om af te haken. Sport op vaste dagen en wijk hier zo min mogelijk van af. Op deze manier ben je trouwer aan jezelf en zul je minder snel een training overslaan. Het is nou eenmaal een stuk moeilijker om te sporten op een dag dat je anders nooit sport.

6. Let op je voeding

Wil jij je fit voelen? Zorg er dan voor dat je gezond eet. Voeding is een van de belangrijkste aspecten als het aankomt op een gezond en fit lichaam. Helaas wordt het ons niet altijd even gemakkelijk gemaakt en al helemaal niet nu de feestdagen er weer aankomen. De schappen liggen vol met lekkere dingen. De verleiding is enorm en probeer deze maar eens te weerstaan. Hoe doe je dat? Doe boodschappen met een volle maag, want zo kom je niet met alleen maar lekkers thuis.

Daarnaast kan je lichaam tijdens de koude wintermaanden wel wat extra voedingsstoffen gebruiken. Griep en verkoudheid hangen in de lucht en je weerstand gaat sneller omlaag. Om je weerstand op peil te houden is het belangrijk om goed en gezond te eten. Over het algemeen is de winterkost rijk gevuld en een stuk zwaarder op de maag dan zomerse gerechten. Houd hier rekening mee door kleinere porties te eten, zware maaltijden af te wisselen met lichte en sport daarnaast wat extra. Verder kun jij je lichaam helpen door voldoende vitamine C tot je te nemen. Dit zorgt ervoor dat je beter bestand bent tegen bacteriën en virussen en zo blijf je fitter en gezond.

7. Beloon jezelf

Dit is misschien wel een van de belangrijkste punten als het aankomt op doorzettingsvermogen en een fit lichaam. Het moet natuurlijk wel leuk blijven. Heb jij afgelopen week je trainingsdoel behaald door drie keer te gaan bootcampen? Verwen jezelf met iets wat je leuk of lekker vindt. Dit geeft je een goede stimulans om door te zetten en zo blijf je gemotiveerd.

 

Doorloop de stappen en bekijk waar voor jou nog wat te halen valt. Houd daarnaast goed in gedachten wat jou stimuleert en kan helpen naar een fit en gezond lichaam!



 
  • Toegevoegd op : 05-12-2018

Reageer

Login of registreer om een reactie achter te laten.

Reacties (0)