• Winterdip: tips op ‘m te voorkomen

Winterdip: tips op ‘m te voorkomen

Ben jij in de winter ‘s ochtends je bed ook niet uit te branden? Of kun je in de avond niet meer onder het dekentje van de bank komen? We hebben er allemaal wel eens last van: de winterdip. Weinig energie, weerstand gaat omlaag en het liefst doe je zo min mogelijk. Nu is de vraag: hoe kom ik van deze dip af? Of nog beter: hoe voorkom ik een winterdip? Daarom hebben wij voor jou enkele tips die jou de winter door slepen!

Come outside

Probeer tijdens de kortere dagen zo veel mogelijk daglicht mee te krijgen. Het daglicht remt namelijk de productie van melatonine, een hormoon die ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Hoe meer uren je in het daglicht doorbrengt, hoe meer energie. Tip: begin je dag met een lekkere morning run of een bootcamp op de vroege morgen. Zo start je de dag fris en fruitig en krijg je meer energie!

Eat your veggies, uhh chocolate

Ja, je leest het goed. Pure chocolade met een hoog cacaogehalte wekt serotines en endorfines op, beter bekend als ‘de gelukshormonen’. Ook zit het vol met vitamine B en magnesium die goed zijn voor je weerstand en het functioneren van je spieren. Maar er zit wel een addertje onder het gras; het geldt namelijk alleen voor chocolade met een cacaogehalte van 72% of meer en natuurlijk het eten met mate. Dus kies voor twee blokjes per dag in plaats van direct een hele reep!

Pumpkin season

Een goede nachtrust is een must tijdens de winterdagen. Vanwege de kortere dagen is je energielevel lager dan normaal en is het dus belangrijk dat je goed slaapt. Pompoenpitten kunnen hierbij helpen. Pompoenpitten bevatten de stoffen zink en magnesium, wat een goede nachtrust kan bevorderen. Tevens bevatten pompoenpitten het aminozuur tryptofaan. Wat zeg je? Simpel gezegd: het speelt een belangrijke rol bij de stemming van een persoon. Een win-win situatie. Tip: meng de pompoenpitten door je havermout, bananenbrood of kwark.

Go red

Paprika, je hebt ze in verschillende kleuren: rood, groen en geel. Wat velen niet weten is dat een rode paprika meer nuttige stoffen bevat dan de andere kleuren. Zo is het gehalte aan vitamine C wel twee keer zo groot en is het gehalte aan vitamine A wel zes keer zo veel. Hierdoor zijn rode paprika’s echte vitamin boosters die je immuunsysteem versterken en de verkoudheid symptomen tegen gaat.

TryptoWHAT?

Dit woord heb je waarschijnlijk al eerder voorbij zien komen hierboven in de blog; we hebben het over het aminozuur tryptofaan. Tijdens een winterdip heb je een tekort aan het stofje serotonine, wat in tryptofaan zit. Dit aminozuur is onderdeel van de categorie essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren maakt je lichaam niet aan, deze moet je binnenkrijgen via voeding of supplementen. Tryptofaan speelt een belangrijke rol bij de stemming van een persoon. Als je producten eet die tryptofaan bevatten, dan vul je het tekort aan serotine weer aan. Tryptofaan komt veel voor in zuivelproducten, bananen, eieren en noten. Een mooi excuus dus om een lekkere bananenbrood te bakken. Hold your horses; morgen komt er een overheerlijk recept online. Zeg maar bye bye tegen die winterdip!





 

 

 
  • Toegevoegd op : 28-11-2018

Reageer

Login of registreer om een reactie achter te laten.

Reacties (0)