• Waarom een cooling-down zo belangrijk is

Waarom een cooling-down zo belangrijk is

Dat een warming-up belangrijk is om spierpijn en blessures te voorkomen, weten de meeste sporters nu wel. Maar wanneer je vervolgens klaar bent met je workout weet je niet hoe snel je naar huis moet racen. Maar is dit slim? Nope, je vergeet iets heel belangrijks. De cooling-down! De cooling-down is het omgekeerde van de warming-up: na afloop van de inspanning moet het lichaam naar rustniveau worden gebracht. In deze blog lees je waarom een cooling down zo belangrijk is en geven we je tips.

 

Rennen, springen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Zo ziet een gemiddelde workout eruit. Vaak vergeten we de cooling-down terwijl deze ontzettend belangrijk is. Verrassend genoeg is de cooling-down niet alleen bedoeld om spierpijn te voorkomen. Het zorgt er namelijk ook voor dat je lichaam beter hersteld van je inspanning en voorkomt duizeligheid. 

 

Herstel

Wanneer je een cooling-down doet zorgt dat ervoor dat de concentratie aan melkzuur in je lichaam wordt verminderd. Melkzuur is eens stofje dat zich onder zware inspanning ophoopt in de spieren en kan zorgen voor een vertraagd herstel. Tijdens de cooling-down sport je op een lage intensiteit en krijgen je hart en spieren de tijd om de laatste beetjes melkzuur te verbranden zonder dat dit weer opnieuw aangemaakt wordt. Wanneer je abrupt stop met sporten verbrandt je lichaam ook wel melkzuur, maar dat gaat proces langzaam.

 

Duizelig

Naast een beter herstel is een cooling-down ook belangrijk om duizeligheid te voorkomen. Die duizeligheid ontstaat door een verandering in de bloedsomloop. Wanneer je na inspanning ineens rust neemt, hoopt het bloed zich langzaam op in je benen en stroomt het minder goed naar je hoofd. Dit komt doordat de spieren die je tijdens het sporten gebruikt normaal gesproken helpen met het omhoog pompen van bloed naar je hoofd. Wanneer je stopt met sporten, zijn deze spieren niet meer actief en kan er dus ook geen bloed meer omhoog worden gepompt. Hierdoor ontstaat er een tekort aan bloed en daarmee een tekort aan zuurstof. Dit kan uiteindelijk leiden tot duizelig en in sommige gevallen zelfs tot flauwvallen en daar zitten we uiteraard niet op te wachten. Een cooling-down helpt je om je bloedsomloop geleidelijk weer aan te passen aan je hartslag.


Niet alleen bij intensievere trainingen, zoals intervaltraining of tempolopen is een goede cooling-down van belang. Ook na een relatief rustige training mag je de cooling-down niet overslaan. Zorg dus voortaan ook voor een sportieve afterparty! 

 

Let’s go:

  1. Loop eerst rustig een paar minuten uit
  2. Doe wat rekoefeningen
  3. Neem een douche waarbij je warm en lauw water afwisselt. Een ontspanningsmassage doet het vaak ook goed!
  • Toegevoegd op : 05-12-2019

Reageer

Login of registreer om een reactie achter te laten.

Reacties (0)