• Snikheet? Hier moet je op letten tijdens de training

Snikheet? Hier moet je op letten tijdens de training

Door weer en wind. Dat kenmerkt een typische bootcamper. Niet alleen in de zeikende regen staan we er, maar ook in de zomer als het snikheet is zijn we in het park te vinden. 

Drink genoeg gedurende de dag
Het is belangrijk om voor je training genoeg water te drinken. Niet alleen vlak voordat je naar een training gaat, maar drink de hele dag door genoeg. Normaliter raden we sportdrankjes niet aan. Hier zitten vaak veel suikers en toevoegingen in. Maar op een snikhete dag is water alleen niet voldoende. Door zweten verlies je niet alleen vocht maar ook mineralen. Deze kun je uit sportdrankjes goed halen. Wees niet bang dat je tijdens de training naar de wc moet. Doordat je door de warmte extra zweet, verlies je meer vocht dan je denkt. En niet onbelangrijk: eet ook goed van tevoren.

Afkoelen tijdens de training
Als het moet, neem twee bidons mee naar de training. Eentje om uit te drinken en de ander kan je gebruiken om af te koelen. Giet wat water uit je extra bidon over je polsen en in je nek. Hierdoor krijg je snel wat extra verkoeling. Nog lekkerder: een pet dragen tijdens de training en deze natmaken voor je hem opzet. Geef toe, tijdens de training zie je er toch al niet op je charmantst uit.

Luchtige kleding
Draag ademende kleding. Zo kun je je warmte makkelijker kwijt en wordt deze niet tegengehouden door kleding. Dry fit kleding voert je zweet af in plaats van dat deze wordt vastgehouden door bijvoorbeeld katoen. Wellicht overbodig om te zeggen, maar zwart trekt warmte aan. Laat diƩ outfit dus maar thuis liggen en ga voor wit of een leuk (licht) kleurtje.

Schuilen in de schaduw
Zoek de schaduw op. We willen allemaal graag lekker bruin worden, maar een uur bootcamp is niet het geschikte moment om hieraan te werken. Wist je trouwens dat je ook in de schaduw bruin wordt? Alleen iets minder snel omdat hier minder UV-straling is. 

Ken je grenzen
Als je van jezelf weet dat je snel last krijgt van de warmte, schrijf je dan vooral in voor de ochtendtrainingen of de trainingen wat later op de avond. Hierdoor vermijd je de hoogste temperaturen van de dag. Het allerbelangrijkste: ken je eigen grenzen. Het is warm, alles gaat wat moeizamer dan normaal. Die 20 jump squats schud je met deze temperaturen niet zomaar uit je mouw. Dat geeft niet! Doe wat rustiger aan, neem wat vaker een korte pauze en pak wat vaker je bidon. Wacht niet tot de trainer zegt dat het drinkpauze is als jij voelt dat je eerder wat moet drinken. Luister naar je eigen lichaam.

Leuk feitje: onverharde grond is minder warm dan verharde grond zoals asfalt. Nog een pluspunt van bootcampen in het park zijn. Kom maar door met de zomer!

Bron: Biodermal, Sportzorg

  • Toegevoegd op : 06-06-2018

Reageer

Login of registreer om een reactie achter te laten.

Reacties (0)