• Hoe combineer je een druk leven met sport?

Hoe combineer je een druk leven met sport?

Werk, studeren, je sociale leven onderhouden en ook nog twee keer in de week willen sporten, dat kan nog wel eens knap lastig zijn… Want waar haal je de tijd en energie vandaan? In deze situatie komt vaak het sporten als eerst te vervallen. Terwijl dit juist belangrijk is om te blijven doen. Sterker nog, je wordt niet alleen fitter, maar krijgt ook veel meer energie. Maar hoe doe je dat eigenlijk, werk en sport combineren? Ben jij benieuwd? Lees dan snel verder!

 

Plan je trainingen in aan het begin van de week 

Pak elke zondag een moment voor jezelf om te kijken wanneer je in de aankomende week tijd heb om te sporten. Zo heb je een duidelijk overzicht hoe vaak je kan sporten en kun je de intensiteit en tijd van je trainingen daar op aanpassen. Ook wordt de kans dat er iets tussen schiet kleiner, je had immers al ingepland om op dat tijdstip te gaan sporten. Geen smoesjes dus! 

 

Sport in de buurt van je werk/school

Sporten in de buurt van je werk/school maakt het een stuk makkelijk om aan het eind van je dag gelijk door te gaan met een uurtje knallen in de gym of een bootcamp les te volgen in het dichtstbijzijnde park. Wanneer je tussendoor naar huis gaat om te eten wordt het al een stuk lastiger om daarna nog motivatie te vinden om te sporten. We begrijpen dat de bank heel verleidelijk en als je er eenmaal op zit het eraf komen nog moeilijker is. Maar geloof ons, na dat uurtje sporten barst je weer van de energie en ga je met een voldaan gevoel naar bed. 

 

Stel doelen

Een doel hebben motiveert je om door te gaan. Als je niet gaat sporten verkleind dit namelijk de kans op het behalen van je doel. Steeds een minuutje langer hardlopen of steeds wat meer gewicht tillen tijdens je krachttraining, iedere kleine stap vooruit zorgt ervoor dat jij dichter bij je einddoel komt. Als je je doelen behaald zul je merken dat je een voldaan gevoel krijgt. Probeer daarom jezelf te motiveren en steeds nieuwe doelen voor jezelf te stellen.

 

Maak sporten prioriteit

Voor je gevoel zijn er vaak heel veel dingen die je moet doen. Maar kan je die mailtjes niet de volgende ochtend beantwoorden? En die verjaardag... Je kan best een uurtje later komen toch? Wanneer je eerst even een gaat sporten heb je daarna ook meer energie om verder te gaan met waar je mee bezig was.

 

Sport terwijl je werkt

Als je geen tijd hebt om na een dag studie of werk nog te gaan sporten om welke reden dan ook dan zijn verschillende dingen die je kan doen om op je werk te bewegen. Bijvoorbeeld een lunchwandeling, de trap nemen, op je fiets naar je werk gaan of oefeningen doen achter je bureau. Challenge je collega’s om elk uur samen een minuut te planken. Het is misschien geen volledige workout maar alle beetjes helpen.

 

3 oefeningen die je kunt doen van achter je bureau

1. Het houten been: Strek één been, til deze op en laat rustig weer zakken zonder de grond te raken. Doe dit zo’n 15x per been.

2. Knijp die billen: Knijp je billen samen, houd dat 5 tot 10 seconden vast en ontspan dan weer. Je kunt de oefening zo vaak doen als je wilt.

3. Deal or no deal: Geef jezelf een hand, trek vervolgens 10 seconden lang zo hard mogelijk, maar zorg dat je handen op dezelfde plek blijven. Herhaal dit een aantal keer.


Foto:RTL nieuws

 
  • Toegevoegd op : 10-10-2019

Reageer

Login of registreer om een reactie achter te laten.

Reacties (0)