• Dit moet je weten over de avocado

Dit moet je weten over de avocado

Op een toastje, in een salade of gewoon zo uit de schil; de avocado is niet meer weg te denken van ons wekelijkse menu, maar waarom eigenlijk niet? En wat is er nou zo gezond aan de avocado? In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over de avocado.

 

Gezonde vetten

Een avocado bestaat voor tweederde uit enkelvoudige onverzadigde vetten. In de avocado zijn dit de gezonde vetten. Onverzadigde vetten zijn de vetten die je direct energie geven en je bloedsuikerspiegel op peil houden. Hierdoor kan je vetverbranding op hoog niveau blijven draaien. De vetten en vezels in de avocado geven je een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel trek hebt en naar een snack grijpt.

 

Ondanks het feit dat een avocado goede vetten bevat, zitten er in een gemiddelde avocado 250 calorieën en 21 gram vet. Wees dus verstandig en eet niet in één keer een hele avocado. Nu is het natuurlijk wel zo dat avocado’s snel bruin worden, waardoor je de avocado snel wilt opeten. De truc: bewaar je avocado bij de rode uien, zo verkleurd het minder snel!

 

Verkleint de kans op hart- en vaatziekten

Doordat de avocado een laag gehalte aan verzadigde vetten en hoog gehalte onverzadigde vetten bevat, helpt het om het LDL-cholesterol te verlagen. LDL-cholesterol wordt ook wel je ‘slechte cholesterol’ genoemd. Een hoog LDL-cholesterolgehalte verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Dus voeg de avocado maar toe aan je boodschappenlijst. An avocado a day keeps the doctor away!

 

Beschermt tegen oogziekten

Ja je leest het goed, deze groene peervormige vrucht zorgt er ook voor dat je ogen gezond blijven. Dit komt door de aanwezigheid van luteïne en zeaxanthine. Dit zijn antioxidanten die belangrijk zijn voor de gezondheid van je ogen. Ze verlagen onder andere het risico op maculadegeneratie, dit is een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt.


Bescherming tegen kanker

Avocado’s zijn rijk aan foliumzuur (vitamine B11). Een vitamine dat kanker in de borst, maag, alvleesklier en dikke darm kan bestrijden. Een avocado bevat 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur.

 

Groente of fruit?

Nu is de avocadovraa… of uh… hamvraag. Is een avocado groente of een fruit? We hebben hier te maken met een geval apart, want officieel is het een vrucht. De avocado is namelijk een ‘eenzadige bes’. Toch plaatsen de meeste mensen de avocado onder de groente. Waarschijnlijk omdat het geen zoete of zure smaak heeft, maar juist een nootachtige smaak.

 

And last but not least, dankzij zijn heerlijk volle en romige smaak kan je hem werkelijk met alles combineren. Meng wat plakken avocado door je salade, smeer hem als spread op je brood, gebruik het in je smoothie of misschien wel de bekendste: Guacamole. Alles kan!

 
 
  • Toegevoegd op : 17-10-2019

Reageer

Login of registreer om een reactie achter te laten.

Reacties (0)