• 5 tips voor een betere stoelgang

5 tips voor een betere stoelgang

We praten er liever niet over, want het is toch best wel gênant. Ontlasting. Maar goed, iedereen heeft er dagelijks mee te maken en wanneer je stoelgang niet helemaal is zoals het hoort, dan is dat erg vervelend. Veel mensen hebben problemen met hun stoelgang en ‘isn’t it going with the flow’. Een opgeblazen buik staat niet zo charmant, maar voelt ook onprettig. Daarom een paar ‘bruine’ tips ;-) om jouw stoelgang een boost te geven.


What comes in goes out
Vezels zijn erg belangrijk voor een goede stoelgang. Vezels geven namelijk veel volume aan je ontlasting, wat je darmen stimuleert om hard te werken. Vezels haal je uit groenten, fruit en volkoren producten. Wil jij je buik tevreden houden? Kies voor een volkoren variant, als het om brood of bijvoorbeeld pasta gaat. Wil jij je vezels uit fruit halen? Dan zijn frambozen een goede optie. Frambozen bevatten veel vezels, maar zit ook vol met vitamine C. Wat onder andere bijdraagt aan een goede weerstand en voldoende energie.

Tip: Koop ze bevroren in de supermarkt, net zo gezond als verse frambozen, een stuk goedkoper en ze bederven niet (zo snel).

Move it out
Bewegen is een goede activatie om je stoelgang te stimuleren. Door bijvoorbeeld hard te lopen of te wandelen ‘schud’ je je darmen als het ware en blijft ontlasting soepel. Hierdoor heb je minder last van een ontstopping.


The miracle drink
Water. Ja echt, voldoende water drinken is van groot belang voor een goede stoelgang. Vocht zorgt er namelijk voor dat de darminhoud soepeltjes blijft. Drink elke dag 1,5 tot 2 liter. Vind jij het lastig om aan deze hoeveelheid te komen? Je haalt het ook uit etenswaren, zoals groente en fruit. Komkommer en watermeloen bestaan grotendeels uit water en dragen hierdoor bij aan je vochtbehoefte. Vind je water saai? Stop er dan wat kruiden of fruit in, zoals citroen of munt. Dit geeft jouw water een lekkere touch.

Let it gooooo
Moet je nodig? Ga! En  probeer het vooral niet op te houden. Wanneer jij je toiletbezoek uitstelt, blijft de ontlasting langer dan nodig in je dikke darm. Hierdoor onttrekt de darm meer vocht uit je ontlasting, wat kan resulteren tot een lastig wc-bezoekje. En zoals je net hebt gelezen bij de vorige tip, is vocht mega belangrijk voor je darmen. Dus denk maar aan Elsa: Let is go, let it gooooo…

Breakfast time
Ontbijt iedere ochtend. Op deze manier geef jij je darmen een seintje dat jouw dag is begonnen en gaan ze aan het werk. Kies voor een vezelrijk ontbijt zoals: havermout met melk en fruit of een ouderwets volkoren bammetje.

  • Toegevoegd op : 26-09-2018

Reageer

Login of registreer om een reactie achter te laten.

Reacties (0)